Czytelnia

mgr Rafał Czeszak

tel. 536 471 277
Umów się online

Dieta i seks - Kontroluj tłuszcz w diecie

Nadmiar tłuszczu w diecie, a także niewłaściwy jego rodzaj mogą sprzyjać wzrostowi masy ciała oraz potęgować niebezpieczne zmiany w naczyniach krwionośnych, zwiekszając ryzyko impotencji o charakterze naczyniowym.

Nadmiar kalorii w pożywieniu może przyczyniać się do nadwagi oraz potęgowania rozmaitych zaburzeń metabolicznych i hormonalnych sprzyjających pogorszeniu zdrowia ogólnego oraz sprawności seksualnej. Najbardziej kalorycznym składnikiem pożywienia jest tłuszcz, stąd jego dzienne spożycie powinno być kontrolowane. Jego nadkonsumpcja, a także niewłaściwy rodzaj spożywanego tłuszczu mogą sprzyjać wzrostowi masy ciała oraz potęgować niebezpieczne zmiany w naczyniach krwionośnych, zwiększając ryzyko impotencji o charakterze naczyniowym. Ponad połowa zaburzeń erekcji u mężczyzn po 50 roku życia spowodowana jest zmianami miażdżycowymi w naczyniach krwionośnych męskich narządów płciowych, które pojawiają się na skutek stosowania nieodpowiedniej diety, szczególnie ze zwiększoną ilością tłuszczu pochodzenia zwierzęcego.

Należy jednak pamiętać, że drastyczne eliminowanie tłuszczu w diecie również nie jest korzystne. Tłuszcz bowiem stanowi dla naszego organizmu nie tylko źródło energii ale także może służyć jako cenny materiał budulcowy komórek, tkanek, oraz brać udział w syntezie niezwykle ważnych substancji biologicznie czynnych i hormonów, między innymi cennego dla mężczyzn testosteronu. W prawidłowej i zdrowej diecie należy położyć więc nacisk nie tyle na spożycie tłuszczu ogółem co na jego rodzaj, starając się eliminować w pożywieniu podaż tłuszczów zwierzęcych, gdyż są one źródłem niekorzystnych kwasów tłuszczowych nasyconych.  Zwiększony ich udział w diecie może powodować szereg poważnych zaburzeń w stanie zdrowia. Kwasy te nasilają produkcję niekorzystnego cholesterolu, zwiększają krzepliwość krwi oraz wpływają na przyrost masy tłuszczowej ciała. Należało by więc szczególnie ograniczyć udział tego składnika w diecie, głównie poprzez zmniejszenie spożycia tłustych mięs i przetworów mięsnych, tłustych gatunków drobiu, podrobów, masła, oraz tłustych produktów mlecznych.

Analizując wpływ spożycia tłuszczów na sprawność seksualną należy również zwrócić uwagę na podaż cholesterolu którego spożycie nie powinno przekraczać 250mg na dobę. Zwiększone spożycie tego składnika może nasilać zmiany miażdżycowe w naczyniach krwionośnych i zwiększać ryzyko chorób serca oraz impotencji. Podwyższony udział cholesterolu w diecie może być wynikiem zwiększonego spożycia jaj, masła i tłustych produktów mlecznych. Niebezpiecznym źródłem tłuszczu w pożywieniu są również kwasy tłuszczowe trans, których głównym źródłem są margaryny kostkowe - produkowane na drodze katalicznego uwodornienia olejów roślinnych. Nienasycone kwasy tłuszczowe ulegając przekształceniu do izomerów trans tracą swoją aktywność biologiczną i stają się wyłącznie źródłem energii. Wykazano także, że izomery trans podobnie jak kwasy tłuszczowe nasycone, podnoszą w osoczu krwi stężenie cholesterolu całkowitego i we frakcji LDL oraz obniżają poziom korzystnego cholesterolu HDL. Ponadto kwasy tłuszczowe trans mogą bezpośrednio przyczyniać się do obniżenia poziomu testosteronu oraz zmniejszenia ilości plemników sprzyjając impotencji i niepłodności.

Patologiczny proces zawężania naczyń krwionośnych jest uwarunkowany jednak nie tylko wzrostem poziomu niekorzystnych frakcji lipidowych we krwi ale także nasilonymi reakcjami ich utleniania. Zmiany oksydacyjne związków tłuszczowych wzmagają się pod wpływem różnych czynników:

  • palenie tytoniu
  • niska aktywność fizyczna
  • niedostateczne spożycie witamin antyoksydacyjnych
  • nadmierne korzystanie z kąpieli słonecznych i solarium
  • spożywanie potraw smażonych
  • używanie niewłaściwych olejów do procesu smażenia
  • skażenie środowiska

Do najważniejszych czynników przeciwdziałających niekorzystnym reakcjom utleniania związków tłuszczowych w krwiobiegu należą witaminy antyoksydacyjne witamina E, beta-karoten, witamina C) oraz flawonoidy - związki obficie występujące w świecie roślin. Jak się okazuje niedobór witamin antyoksydacyjnych w diecie przyczynia się do nadmiernej kumulacji związków odpowiedzialnych za procesy uszkodzenia naczyń krwionośnych , gromadzenia się komórek zapalnych , niekorzystne zmiany cholesterolu LDL oraz uszkodzenia kwasów nukleinowych. W związku z tym, witaminy te stanowią ważny element diety niezbędny dla zachowania właściwej sprawności seksualnej.

 



autor: dr Dariusz Szukała

źródło: fitdietetyk.pl

Posterydowe zaburzenia potencji

Stosowanie w nieuzasadnionych przypadkach leków z grupy środków anaboliczno-androgennych (doping) może prowadzić do rozwoju zaburzeń seksualnych, szczególnie impotencji.

czytaj więcej

Tłuszcze które sprzyjają potencji

Głównym źródłem tłuszczów w diecie ukierunkowanych na poprawę sprawności seksualnej powinny być kwasy tłuszczowe jednonienasycone, które wyraźnie obniżają poziom szkodliwego cholesterolu LDL, podnoszą jego korzystne ...

czytaj więcej
POKAŻ