Czytelnia

mgr Rafał Czeszak

tel. 536 471 277
Umów się online

Zamienniki posiłków

Regularność odżywiania jest jednym z najistotniejszych czynników wpływających na utrzymanie prawidłowej masy ciała. Zbyt mała ilość posiłków w ciągu dnia oraz zbyt długie przerwy między nimi mogą znacząco wpływać na rozwój i przebieg otyłości oraz wiele innych groźnych chorób jak miażdżyca, cukrzyca, choroby wątroby czy zaburzenia hormonalne.

Nieregularne odżywianie sprzyja pojawianiu się licznych zaburzeń w gospodarce węglowodanowej i tłuszczowej organizmu, zwiększa się poziom insuliny (hormon sprzyjający tyciu), a także dochodzi do wzrostu aktywności enzymów odpowiedzialnych za produkcję kwasów tłuszczowych i ich wzmożone magazynowanie. Trudności w utrzymaniu należnej masy ciała pod wpływem nieregularnego odżywiania są także wynikiem niekorzystnych reakcji psychofizjologicznych w organizmie. Po okresie przegłodzenia mamy niezwykle wzmożone łaknienie, przez co trudno jest nam zapanować nad ilością zjadanego pokarmu. Związane jest to z opóźnioną reakcją zaspokajania ośrodka sytości w podwzgórzu.

Przyczyną chaotycznego i nieregularnego sposobu odżywiania jest na ogół pośpiech oraz brak czasu jaki towarzyszy naszemu codziennemu życiu. Wiele osób, z tytułu wykonywanej pracy ma także utrudniony dostęp do wartościowych produktów, w efekcie czego nie jada w ogóle posiłków, względnie korzystna z niezdrowych i wysokokalorycznych produktów typu fast food. W takich przypadkach, korzystną rolę wspomagającą mogą odegrać specjalne preparaty energetyczno-odżywcze oferowane w formie koktajli smakowych. W zakresie terapii nadwagi najczęściej wykorzystuje się odżywki energetyczno-białkowe, względnie czysto białkowe. Do pierwszej grupy zaliczane są specjalne preparaty zawierające białko oraz węglowodany pod postacią wolnowchłaniających się maltodekstryn oraz błonnika. Preparaty najczęściej są wzbogacone dodatkowo w kompleks witamin i minerałów oraz inne substancje wspomagające redukcję tkanki tłuszczowej. Zalecana porcja preparatu zawiera najczęściej ok. 100-200kcal i stanowi idealny zamiennik np. drugiego śniadania. Ten typ preparatu można wykorzystywać także jako dodatek lub zamiennik pierwszego śniadania u osób, które mają osłabiony apetyt w godzinach rannych.

Jeżeli preparat odżywczy ma być zamiennikiem posiłku popołudniowego lub wieczornego zaleca się stosowanie odżywek białkowych w ilości 15-30g na porcję. Należy jednak pamiętać, że odżywki w formie płynnej nie mają większych właściwości sycących, dlatego u osób ze zwiększonym łaknieniem powinno podawać się je łącznie z preparatem błonnikowym. Odżywki nie powinny także zastępować więcej niż dwa posiłki dziennie, a ich przyjmowanie powinno być przedzielone przynajmniej jednym posiłkiem tradycyjnym.

autor: dr Dariusz Szukała

źródło: fitdietetyk.pl

Uwaga na zdrowie

Wrze 11, 2014 Nadwaga , Reduktory tłuszczu

Należy pamiętać, że wiele osób posiadających nadwagę lub otyłość zmaga się z rozmaitymi problemami zdrowotnymi wynikającymi z utrzymywania nadmiernej masy ciała.

czytaj więcej

Termogeniki

Wrze 11, 2014 Reduktory tłuszczu

Pod ogólnym pojęciem termogeników kryją się substancje chemiczne posiadające zdolność stymulowania procesu termogenezy, czyli wzmożonej produkcji ciepła przez organizm. Termogeniki silnie pobudzają pracę układu nerwowego, ...

czytaj więcej
POKAŻ