Czytelnia

mgr Rafał Czeszak

tel. 536 471 277
Umów się online

Neurostymulanty

W wielu dyscyplinach sportowych skuteczne wykonanie danego zadania zależy od stopnia pobudzenia układu nerwowego, bowiem im wyższy stopień energii psychicznej lub pobudzenia tym większa moc mięśniowa może zostać wyzwolona przez organizm.

Ma to szczególne znaczenie w dyscyplinach sportowych wymagających dobrze rozwiniętej siły lub szybkości, tak jak podnoszenie ciężaru, czy sporty walki. Odpowiednie pobudzenie układu nerwowego zapewnia sprawne dostarczanie substratów energetycznych do komórek mięśniowych. Proces ten może być nadzorowany na wiele sposobów. Między innymi układ nerwowy umożliwia zaopatrywanie pracujących mięśni w większą ilość krwi poprzez rozszerzanie w ich obrębie naczyń krwionośnych, a także pobudza określone gruczoły w organizmie do wydzielania hormonów, które mogą ułatwiać zaopatrzenie w materiał energetyczny i produkcję energii w komórkach mięśniowych. Odpowiednio pobudzony układ nerwowy zapewnia także właściwy poziom koncentracji. Z tego tytułu coraz częściej w procesie wspomagania sportowego uwzględnia się specjalne środki ergogeniczne odpowiedzialne za modyfikowanie energii psychicznej. W dozwolonych suplementach diety najbardziej rozpowszechnione są: kofeina, guarana, synefryna, L-tyrozyna, tauryna. Substancje te wykazują działanie psychostymulujące na środkowy układ nerwowy, wpływają na czynność układu sercowo-naczyniowego, proces pobudzenia mięśniowego oraz metabolizm składników energetycznych. Ich stosowanie wpływa na poprawę mocy fizycznej w różnych dyscyplinach sportowych w szczególności tam, gdzie najważniejszą rolę odgrywa siła i szybkość.

autor: dr Dariusz Szukała

źródło: fitdietetyk.pl

Tyrozyna

Wrze 11, 2014 Preparaty pobudzające

Tyrozyna jest jednym z 20 aminokwasów wchodzących w skład budowy białek. Jednak obok funkcji budulcowych pełni także inne istotne funkcje biologiczne.

czytaj więcej

Jak stosować kofeinę

Wrze 11, 2014 Preparaty pobudzające

Jednorazowa zalecana dawka kofeiny wynosi ok. 4-5mg na kilogram masy ciała, czyli dla osoby o wadze 70kg będzie, to ok. 280-350mg. Przyjmowanie wyższych dawek kofeiny ...

czytaj więcej
POKAŻ